ВСЕ

Дворовий проїзд або гараж?

Навіть приблизну кількість особистих автівок у Новомосковську вам навряд чи хто назве - реєструють їх в одному місті, а їздити вони можуть в іншому. А після того, як до нас хлинули «євробляхи», періодичні затори на центральних вулицях нашого міста стали вже звичним щоденним явищем. Особливо в години пік. Але це не єдина проблема від автівок.
Згадайте, скільки разів, повертаючись додому з роботи й обходячи впритул припарковані у дворі машини, ви про себе зі злістю говорили: «Понаставляють – ні пройти, ні проїхати». Або скільки разів ви кидали свій автомобіль на узбіччі у другому ряду з думкою: «Мені все одно о шостій ранку їхати, навряд чи вона комусь завадить». А як ви махали рукою на пропозиції купівлі чи оренди паркомісця, тому що воно «коштує всі гроші світу»...
Вдень на центральних вулицях автівками забито все, машини стоять суцільними рядами, у тому числі й на місці колишніх газонів. Років 15-20 тому по Радянській прибрали металевий паркан вздовж дороги – тепер замість газонів «гадюшники» без єдиного зеленого стебельця, а між деревами не квіти, а машини. Бо їх же треба десь ставити. Чи достатньо у Новомосковську обладнаних місць для цього? Явно ні.
Куди ж машину подіти на ніч? Якщо ти живеш у приватному секторі – це не проблема. А що робити жителю багатоповерхівки? Тому наші двори давно перетворилися з місць відпочинку (а так повинно бути!) - на грандіозні парковки.
Для порівняння - в Європі двори є так званою «зоною без авто». Автомобілі або повністю не можуть заїжджати в двори, або їм дозволяють тільки висадити людей чи вивантажити речі – і поїхати далі. Зрозуміло, що до Європи нам як до…, але тенденції повинні ж бути схожими, якщо ми прагнемо жити комфортно.
Однак дефіцит паркувальних місць – проблема, яка роками не знаходить розв'язання у Новомосковську. Це питання владою навіть не піднімається. Бо особисто у кожного посадовця воно вирішене. А городяни…
Двори радянських будинків, яких у Новомосковську переважна більшість, взагалі не розроблялися під потреби наявності паркінгів – тоді автомобіль не був предметом масового вжитку.
А ось у новобудовах повинні були б їх проєктувати. Як правило, для цього роблять підземні паркінги, бо на поверхні вже місця немає. Але у Новомосковську про це ніхто чомусь не думав. Навіть порівняно нові будинки, як, наприклад, десятиповерхівка по Гетьманській,50, паркінгів не мають. А чим більше поверхів в будинку, тим більше там жильців - і тим більше проблем.
Ось люди й кидають автівки де прийдеться - переважно паркуються у дворі, під своїми вікнами, нерідко перекриваючи дворовий проїзд. Проїхати швидкій допомозі чи тим більше пожежній машині увечері чи вночі стає вкрай проблематично. А це – життя і здоров’я людей.
Маленький відступ від теми. Коли місяць тому після вибуху загорілася квартира депутата нашої міської ради, розташована в будинку № 47 по вулиці Гетьманській, то пожежна машина під’їхати під будинок не змогла - всі підступи зайняті магазинчиками й кіосками. Це щодо турботи влади про безпеку городян. Хазяїна квартири поховали і про цю проблему ніхто й не згадує, влада чекає, коли свисне черговий рак.
Чи є можливість у городянина придбати гараж, щоб не кидати машину будь-де? В принципі, є, але його вартість у центрі Новомосковська наближається до вартості однокімнатної квартири. А це доступно лише відносно заможним громадянам. Та ця категорія людей, а також наближені до влади, давно приватизували місця під гаражі в центральній частині міста. А інші бігти зранку «до чорта на кулички» за машиною не хочуть. Тому й маємо те, що маємо.
Охоронювані платні парковки знімають проблему лише частково, бо не всіх влаштовують з вище зазначених причин. Хоча, треба зауважити, що ціни там не надто й високі – в межах 35 грн за добу. Крім того, на прибудинкових територіях шанси виявити зранку свій автомобіль без коліс чи без магнітоли значно вищі.
Що, крім можливості проїзду для швидкої та пожежної машини, дає вільний від автівок двір? По-перше, тишу - ніхто із сусідів не прогріває свій автомобіль з 6-ї ранку й не створює шуму вночі, особливо коли спрацьовує сигналізація. Друга причина – це безпека жителів, а особливо дітей. На жаль, у дворах трапляється чимало ДТП і дуже часто їх жертвами стає саме малеча. Третій важливий фактор – це чистота повітря, а значить – наше здоров'я. І четвертий бонус – комфорт. Насправді, двір будинку є спільною територією його мешканців, де мають бути лавочки, бесідки, газони, квітники, дитячі та спортивні майданчики, гойдалки. І точно не парковки з «персональними» місцями для обраних мешканців, які створюють дискомфорт для інших. Бо це «персональне» місце є спільною територією всіх мешканців будинку, на яке діти мають таке саме право - наприклад, намалювати «класики» і плигати.
У 2018 році в Україні законодавчо заборонили паркування під житловими будинками. Плюс до всього нові норми ДБН «Планування і забудова територій» забороняють проєктувати відкриті паркування для машини всередині кварталів - стоянки повинні бути організовані в підземних паркінгах, багатоповерхових гаражах або з боку вулиці. Але правила є, та вони не виконуються. І ніхто за цим не слідкує. Вже стало нормою паркуватися на дитячих майданчиках, на вході в під'їзд, звідки іноді дитячі коляски доводиться виносити на руках. А хто думає про інвалідів?
Нагадаємо правила паркування, які стосуються житлових будинків і зон біля різних організацій.
1. Стоянка на газонах заборонена (стоянка - це зупинка більш ніж на 5 хвилин). Газоном вважається штучно засаджена ділянка. Тобто, грядка з квітами біля будинку – це газон, а бур’яни, що хаотично виросли – ні.
2. Стоянка на тротуарах заборонена, якщо для проходу людей залишається менше 2 метрів.
3. На дорогах для проїзду інших транспортних засобів повинно залишитися мінімум 3 метри.
4. Стоянка заборонена другим рядом вздовж припаркованих автомобілів.
5. Стоянка заборонена на відстані менше 5 метрів від контейнерів для сміття.
6. Стоянка заборонена там, де залишений автомобіль унеможливлює рух інших машин або створює перешкоду пішоходам.
Відповідно до Адміністративного Кодексу України, порушення правил стоянки може мати наслідком штраф 255 гривень. За повторне порушення протягом року розмір покарання збільшується - 680 гривень. Але чи чув хтось про бодай одного оштрафованого чи хоча б про рейд поліції чи комунальників? Механізмів контролю в Новомосковську немає, влада в цьому питанні беззуба, тому й ситуація плачевна. Хоча, треба зазначити, що ініціювати справу в поліції може будь-яка людина, підтвердивши систематичне порушення актами з підписами свідків і фото- чи відеофіксацією.
Якщо ж говорити про конкретні механізми боротьби з паркувальним свавіллям у дворах, то той, який можна впроваджувати вже зараз, - це через рішення кожного окремого ОСББ. Люди можуть зібратися, розробити план змін двору для перетворення його на спільну зону відпочинку. І це буде правилом для всіх жителів без виключення. А невдоволених швидко вгамовують, бо, як уже зазначалося, територія двору – спільна, і використовувати її мають право всі жителі. Таке давно практикується в багатьох містах України. Але Новомосковськ – не як усі, нам досвід сусідів «до лампочки», ми йдемо своїм шляхом. Вірніше, продовжуємо топтатися на місці – останньому місці в Україні. З мінімумом комфорту.
Але одними лише заборонами проблему не вирішиш. Щоб зробити двори затишними, необхідне втручання влади – їй треба попрацювати над відшукуванням місць для влаштування парковок, нехай навіть і комунальних, що, до речі, може стати ще одним джерелом наповнення чахлої міської казни.
Влада поки що відмовчується й не намагається вирішити проблему, значить кількість автівок у дворах продовжуватиме зростати. Куди далі?