ВСЕ

Вадим Березень: «Застаріла містобудівна документація гальмує розвиток міста»

Чимало городян нарікають, що не можуть оформити у власність земельні ділянки, на яких розташовані їхні будинки, також не надаються ділянки для нового житлового будівництва. Чому? Ці та інші питання ми адресували начальнику управління по роботі з активами Вадиму Березню.



- Вадиме Андрійовичу, насамперед таке питання: очолюване Вами управління було створене недавно, раніше подібних структур у виконкомі не було. Для чого його створили?
- Управління по роботі з активами дійсно з’явилося три місяці тому в складі Департаменту активів та правового забезпечення виконкому. Головне його призначення - створення сприятливих умов для максимального надходження до міського бюджету коштів та ефективне управління активами територіальної громади міста, тобто спільним комунальним майном жителів міста.
Як відомо, багато років поспіль міська казна отримувала мінімальні надходження через те, що податки платили не всі. Такого бути не повинно. Інакше місто й надалі буде стояти на колінах з протягнутою рукою й лише випрошувати гроші з державного бюджету. За таких умов про розвиток Новомосковська не може бути й мови, ми будемо продовжувати скочуватися в прірву. Виправити ситуацію – це цілком реальне завдання, просто ним ніхто толком не займався - реєстрація та облік об’єктів комунальної власності був занедбаний і в цій мутній воді продаж, передача в користування і приватизація об’єктів ішли, м’яко кажучи, непрозоро.
До повноважень управління належить також широке коло питань - регулювання діяльності в сфері торгівлі, розміщення зовнішньої реклами та вивісок, земельних відносин, питань містобудування та архітектури.
- При прийомі посади, можливо, Вам щось особливо кинулося в очі…
- Вразило те, що в місті діє Генеральний план, який був затверджений ще у 1998 році. Хоча цей містобудівний документ має оновлюватися кожні п’ять років. Тобто станом на теперішній час місто не рухається в бік будівельного розвитку, а топчеться на місці, катастрофічно відстаючи від реалій життя на 23 роки!
- Це якось позначалося на городянах?
- Звичайно, і вкрай негативно. Маємо дві головні проблеми. Перша - червоні лінії магістральних вулиць…
- Вибачте, одразу поясніть, що це за такі лінії?
- У містобудівній документації червона лінія забудови визначається як межа, що відділяє території загального користування від ділянок землі, які виділяються під забудову. Червона лінія - це межа, яку не можна переступати при проєктуванні будинків.
Так ось, ці червоні лінії в Новомосковську були розроблені дуже некоректно, непрофесійно, особливо в районах індивідуальної житлової забудови. Хоча вони розроблялись та затверджувались не у 1998 році, а відносно недавно. Відтак ці лінії «розрізали» навпіл не тільки межі багатьох земельних ділянок, а навіть приватні будинки, які стоять на своїх місцях десятиліттями. Виникають питання до деяких посадових осіб, які вже, правда, не працюють, навіщо було так робити, навіщо було штучно створювати людям перешкоди в оформленні документів?
Також за межами червоних ліній знаходяться й багато комерційних об’єктів.
Друга проблема – це те, що жителі деяких околиць мають реєстрацію міста Новомосковськ, проживають в будинках з адресою міста Новомосковськ, але при цьому їхні будинки розташовані за межами міста. Ось така унікальна ситуація склалась. І зараз якщо люди хочуть оформити земельну ділянку під своїми домоволодіннями у приватну власність, то ні ми, ні сільрада (яка фактично розпоряджається цією землею) не можемо надати відповідні документи. Те ж саме стосується й дозволів на будівництво або реконструкцію на цих територіях. Тобто, застаріла містобудівна документація гальмує розвиток міста.
- Якщо такий безлад у документації, то як же тоді усі ці роки одним заявникам оформлювали документи, а іншим відмовляли?
- Це не до мене питання. Безлад створює прекрасні умови для любителів «схем». Хтось зміг знайти правильний підхід – отримав бажаний результат, а якщо ні – то могли відмовити, і все по закону, й не підкопаєшся – бо немає актуального Генерального плану.
- Тобто все крутиться навколо Генплану… Що він взагалі собою являє?
- Генеральний план міста є основним планувальним документом, який встановлює напрямки і межі територіального розвитку населеного пункту, функціональне призначення і будівельне зонування території, містить принципові рішення щодо розміщення об'єктів загальноміського значення, організації вулично-дорожньої мережі і дорожнього руху, інженерного обладнання, благоустрою, захисту території від небезпечних природних і техногенних процесів, охорони природи та історико-культурної спадщини, черговості освоєння території тощо.
Тому мером зараз визначене завдання – ретельна підготовка містобудівних документів, активний збір вихідних даних для розробки Генплану. До складу Генплану входить і робота зі створення містобудівного кадастру. У місті будуть чітко визначені зони - промислова, житлова, рекреаційна. В цілому обсяг підготовчої роботи для розроблення Генплану величезний.
- І що це дасть пересічному городянину?
- У підсумку ми отримаємо прозорі правила гри: якщо ти хочеш щось побудувати чи взяти земельну ділянку в оренду і твої папери відповідають заявленим вимогам, - отримуй дозволи без проблем, без оббивання порогів, без поклонів і «підношень».
- На якому етапі ця робота, які перспективи?
- Активно працюємо над збором вихідних даних для розробки Генплану. Це матеріали містобудівного та земельного кадастрів, грошова оцінка земель, балансова вартість майнових комплексів, топогеодезичні карти в різних масштабах, плани земельно-господарського устрою, матеріали інженерних, геологічних і гідрогеологічних вишукувань, характеристика населення, рівня зайнятості, результати досліджень щодо впливу стану довкілля на здоров'я населення (які ніхто ніколи не робив), санітарно-гігієнічний стан земель, річки й повітря, характеристика небезпечних зон затоплень, зсувів, характеристика житлового фонду, об'єктів обслуговування, промисловості, комунального господарства, вулично-дорожньої мережі та транспорту, встановлення територій спільних інтересів з навколишніми територіальними громадами, у тому числі резервування територій для подальшого розвитку Новомосковська, плани приватизації та надання в оренду земельних ділянок і навіть дані про кількість та місця зберігання автомашин мешканців. Ще треба отримати відповіді від усіх наявних у місті структур щодо належності вже наявних у місті об’єктів – чи вони знаходяться в державній власності, чи у власності області, є об’єкти приватної власності, об’єкти мобілізаційного резерву, Укрзалізниці тощо. Можливо, кожен з них планує якісь роботи з розширення, наприклад, Міністерство оборони. Ми повинні це знати, без таких даних приступати до розробки Генплану міста неможливо.
У 2021 році плануємо запустити електронну версію земельного кадастру, який поки що є лише в паперовому вигляді. Відсутність електронного містобудівного кадастру – це складнощі для всіх: і для мерії, для підприємців, і для населення. Дивує те, що програмне забезпечення для нього було придбане декілька років тому, були витрачені гроші з бюджету, але досі жодного кроку не зроблено для внесення в програму містобудівного кадастру необхідної інформації.
Тож до кінця цього року ми маємо запустити роботу електронного кадастру, що спростить нам процедуру розрахунку орендної плати за землю та податку за користування земельними ділянками. В ідеалі цей програмний продукт має містити в собі адресний стіл, земельний кадастр, генеральний план міста, план зонування територій, історико-архітектурний план, актуальну топографо-геодезичну основу масштабу М 1:500 та М 1:2000, охоронні зони, червоні лінії, дані податкової служби по сплаті за землю, а, можливо, ще й за нерухоме майно. Тобто рухатися нам є куди.
До повноважень управління в сфері містобудування та архітектури належить також робота над розробкою схеми розташування тимчасових споруд по місту, щоб упорядкувати і місця їх розташування, і привести кіоски й павільйони в належний зовнішній вигляд. Ескізи будуть затверджені на засіданні виконкому.
Розробляємо також ескізи житлових зон – разом з депутатами напрацьовуємо перспективи розвитку мікрорайонів і дворів. Десь необхідно обладнати пішохідні зони, десь встановити дитячі чи спортивні майданчики, добавити озеленення, облаштувати зони відпочинку. Особливу увагу приділяємо облаштуванню парковочних місць, бо їх у дворах ніхто ніколи не планував, тому зараз там такий безлад, і треба шукати вихід із ситуації. Тож жителі можуть звертатися до своїх депутатів, ми врахуємо конструктивні пропозиції й побажання, потім проєкти затвердимо, і далі – їх реалізація.
В усьому орієнтуємося на комфортність проживання городян, на зручність пересування по місту, в першу чергу маломобільних груп населення, які сьогодні не можуть потрапити туди, куди входять фізично здорові люди.
- Ви самі будете розробляти Генеральний план міста?
- Ні, це можуть виконувати лише спеціалізовані проєктні організації. Хто саме – визначить тендер. Наша ж задача – підготувати для тендеру всі необхідні вихідні документи, про які я сказав. Після затвердження Генплану та плану зонування ми їх оприлюднимо на веб-сайті міської ради у формі відкритих даних.
Тож кінцева мета нашої роботи – облагородити місто, зробити його комфортним для проживання і привабливим для інвесторів. І ми послідовно рухаємося в цьому напрямку.
- Дякую за розмову. Бажаю Вам успіхів.


Коментар міського голови Сергія Рєзніка:
- Багато років тому Новомосковськ був містом рекреаційним, до нас звідусіль люди приїздили відпочити, розслабитися. Відсутність виваженої міської політики в сфері містобудування та архітектури, а також перспективного планування призвела до занепаду міста. Про розвиток лише багато говорили, а віз і нині там. І цей віз уже давно загруз, тепер його треба якнайшвидше виштовхувати, щоб рухатися далі. Бо хаос з містобудівними документами гне дає нам змогу реалізовувати плани розвитку Новомосковська.
До кінця цього року ми запустимо містобудівний кадастр в електронному вигляді. Він стане прозорим і підконтрольним кожному жителю громади, а це нарешті ліквідує навіть натяки на корупційну складову в цій сфері. Таке вже давно зроблено в інших містах, а ми багато років пасемо задніх.
В результаті переговорів з керівництвом навколишніх територіальних громад плануємо суттєво розширити межі нашого міста. Без цього ми зараз не маємо права виділяти земельні ділянки під житлову забудову, не можемо розвивати територію міста. Ми фактично йдемо на прорив, результати якого відчують усі городяни.
Після завершення підготовчої роботи проведемо тендер на визначення проєктної організації, яка виготовлятиме Генеральний план міста. За оцінками, населені пункти, аналогічні нашому за кількістю жителів, витратили на виготовлення Генпланів 5 – 5,5 млн грн. Фінансовий стан Новомосковська не дає змогу одноразово виділити таку суму. Тому ми визначили собі завдання рухатися до поставленої мети поступальними кроками. У цьому році плануємо виготовити частину документації, а до кінця 2022 року – завершити процес отримання Генплану. Це оптимістичний прогноз, зважаючи на те, що значний шмат роботи залежить не від нас. Але іншого шляху для розвитку міста не існує.
Зазначу, що процедура затвердження Генерального плану та плану зонування передбачає проведення громадських слухань. Тому запрошую мешканців міста взяти активну участь в обговоренні, надавати свої пропозиції. Оголошення про проведення громадських слухань буде розміщено на офіційному веб-сайті міської ради.
Разом ми зробимо Новомосковськ містом нашої мрії!