ВСЕ

Тарифи міськводоканалу для населення Новомосковська не підвищаться

Спочатку про порядок встановлення тарифів. Він визначений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) №302 від 10.03.2016 року «Про затвердження Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення».
Відповідно до вимог вказаної постанови міськводоканал щорічно до 1 червня подає до НКРЕКП розрахунки тарифів разом з підтвердними матеріалами щодо своїх витрат, з яких, власне, й розраховується тариф. Новий тариф вводиться в дію з 1 січня наступного року.
Така процедура була дотримана і в поточному році. «Під ялинку», 16 грудня, в Новомосковськ прийшла не надто радісна новина – тариф з нового року піднімається на 11,4%.
Ситуацію прокоментував міський голова Сергій Рєзнік:
- Моя позиція наступна: я вважаю, що на сьогодні тариф і без того немаленький. Та я розумію, що зараз, у таких складних економічних умовах, значна частина новомосковців не зможе сплачувати підвищені тарифи. І я впевнений, що у нас є ресурси в КП «Новомосковськ водоканал» для того, щоб розібратися і не підвищувати тариф, залишаючи при цьому підприємство рентабельним. Тому я вийшов з ініціативою до депутатів, і ми проголосували на сесії, щоб тариф для населення не підвищувати.
Сергій Рєзнік також повідомив, що структуру витрат водоканалу перевірять і розберуться, які є внутрішні ресурси і можливості, щоб не перекладати підвищенні тарифи на плечі городян.
Довідково. Тариф формується з витрат водоканалу на електроенергію, покупну воду (у «Дніпроводоканалу»), паливно-мастильні матеріали, матеріали для ремонту, реагенти, оплату праці, амортизацію основних засобів, податки тощо.
Зазначимо, що кожна з вказаних складових тарифу зросла за ті 7 місяців, поки НКРЕКП приймало рішення. І так – щорічно. Тобто, водоканал постійно працює збитково.
Чи є все-таки внутрішні резерви, щоб не піднімати тариф? Це покаже детальний аналіз витрат. Про його результати ми повідомимо наших читачів на сторінках "Новомосковської правди".
Зауважимо, що в ході сесії один з депутатів, який уже 5 каденцій поспіль займає депутатське крісло, раптом прозрів і запропонував Сергію Рєзніку встановлювати тариф на воду не через НКРЕКП, а самостійно. Заявив, що начебто це дозволяє чинне законодавство. Одразу перше питання: чому це раніше не реалізовано?
І друге питання: який саме законодавчий акт дає право органу місцевого самоврядування встановлювати тариф на послуги водопостачальному підприємству, аналогічному Новомосковському водоканалу?
Відповідь на перше питання залишимо його автору, а ось на друге питання відповідь наступна: наш міськводоканал за всіма параметрами підпадає лише під встановлення тарифу через Нацкомісію. Тож можна порадити депутатам перед тим, як виникне бажання покрасуватися на трибуні, іноді читати нормативні документи. Особливо тим, хто звик усе робити «по поняттях».
Отже, за яких умов тариф водоканалу має право встановлювати міська рада, а не Нацкомісія?
Їх декілька. І на відміну від депутатів-піарщиків, ми розібралися в розмежуванні повноважень НКРЕКП та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до абзацу восьмого пункту 2 частини першої статті 6 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» НКРЕКП здійснює встановлення тарифів на комунальні послуги суб’єктам природних монополій та суб’єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП.
Водночас, згідно з пунктом 1.4 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, затверджених постановою НКРЕКП від 22.03.2017 №307, НКРЕКП здійснює ліцензування господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення у разі, якщо системи централізованого водопостачання та водовідведення суб’єктів господарювання розташовані В ОДНОМУ ЧИ ДЕКІЛЬКОХ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТАХ, сукупна чисельність населення яких становить БІЛЬШЕ НІЖ СТО ТИСЯЧ ОСІБ та обсяги реалізації послуг яких становлять відповідно: з централізованого водопостачання – більше ніж 300 ТИСЯЧ МЕТРІВ КУБІЧНИХ НА РІК; з централізованого водовідведення – більше ніж 200 ТИСЯЧ МЕТРІВ КУБІЧНИХ НА РІК.
Таким чином, НКРЕКП встановлює тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення підприємствам, які підпадають під зазначені критерії. Дрібним КП, у яких ці параметри менші, тариф встановлює місцева влада.
КП «Новомосковськ водоканал» обслуговує декілька населених пунктів – Новомосковськ, Меліоративне, Орлівщину, частину Підгороднього, а зараз ще й Черкаське та Гвардійське з сукупною чисельністю населення близько 107 тисяч чоловік. Річний обсяг реалізації води – понад мільйон кубометрів, каналізація – вдвічі менше. Тож цілком очевидно, що підстави для встановлення тарифу міською владою відсутні.
Що за цих умов може зробити міська влада? Можливо, направити свої пропозиції щодо змін до законодавства. Тарифи повинні встановлюватися на місцях, а Нацкомісія повинна лише розробити алгоритми їх встановлення, контролювати нарахування, виявляти порушення й штрафувати за завищення тарифів. Тоді реагувати на зміну вартості електроенергії, палива, мінімальної зарплати тощо можна буде більш оперативно, де заганяючи водоканал у борги.
Але чому така пропозиція до Києва не народилася у міських депутатів чи керівників Новомосковська роками раніше, невідомо.
Чекаємо результатів аудиту і поки що платимо по-старому.