ВСЕ

Загальноосвітніх шкіл у Новомосковську більше немає

Інтерв’ю з начальником управління освіти м. Новомосковська Іриною Рябоконь про реформу старшої школи

- Ірино Миколаївно, на сесії міської ради було ухвалено рішення, проєкт якого Ви доповідали депутатам, щодо зміни найменувань усіх міських шкіл. Навіщо?
- Минулого року Верховна Рада ухвалила Закон України «Про повну загальну середню освіту», який передбачає проведення до 2027 року кардинальної реформи шкільної освіти. Зокрема, повна загальна середня освіта здобувається на трьох рівнях: перший рівень – початкова освіта з 1-го по 4-й клас, другий рівень – базова середня освіта забезпечуватиметься гімназіями, прийматиме учнів з 5-го по 9-й клас. І нарешті третій рівень – профільна середня освіта, ліцеї — з 10-го по 11-й та 12-й класи.
- Навіщо взагалі ця реформа, що вона дає?
- Аргументів «за» багато, проте їх можна об’єднати в один: “краща якість освіти”. По-перше, зараз один і той самий вчитель проводить заняття в 5-му і 11 класах – у п’ятому класі ще діти, в 11-му та 12-му вже дорослі юнаки й дівчата. З погляду забезпечення якісного освітнього процесу стане легше організувати відповідне до вікових потреб середовище. А педагоги зможуть сконцентруватися на роботі з однією віковою категорією, що допоможе інвестувати інтелектуальний ресурс у дійсно якісне навчання.
Наступний аргумент. Зараз у старших класах кожен учень вивчає 17–20 предметів. І повинен учити все, бо всі вчителі вимагають знання свого предмету. Але, як казав Козьма Прутков, не можна осягнути неосяжне, всі предмети знати на високому рівні неможливо. До того ж, деякі знання комусь ніколи в житті не знадобляться, тоді як хтось інший мріє обрати професію, де без цих же знань не обійтися. Тому для подолання багатопредметності – найбільшої вади нинішньої старшої школи – вводиться профільна освіта, де на семестр буде не більше 8 предметів. Профіль чи освітню траєкторію обиратиме учень – які предмети вивчати на поглибленому рівні, а які – на рівні стандарту. В кожному ліцеї мусить бути мінімум три профілі, наприклад, фізико-математичний, гуманітарний та інформаційні технології.
Після 9 класу учень буде визначатися, за якою траєкторією продовжувати навчання – в ліцеї чи, можливо, вступити до професійного коледжу як аналогу технікуму чи профтехучилища.
Взагалі за законом, основна ідея трансформації — зробити ліцеї потужними освітніми закладами, в яких концентрація кадрових, матеріально-технічних та фінансових ресурсів буде максимальною. Посилення ролі ліцеїв — загальносвітовий тренд. Недарма старші школи відокремлюють у більшості розвинених країн світу. Дітям потрібна можливість отримувати й шліфувати знання з обраного профілю, причому прицільно. Тоді буде результат, тоді взагалі зникне потреба в послугах репетиторів, бо щоденним репетитором стане учитель-предметник.
- Отже, які середні навчальні заклади на сьогодні існують у нашому місті?
- У Новомосковську на підставі аналізу ситуації та консультацій з керівниками закладів освіти визначено доцільним створити на базі колишніх шкіл 13 гімназій і 4 ліцеї. Ці пропозиції управління освіти затверджені рішенням недавньої сесії і відтепер заклади загальної середньої освіти міста мають наступні назви: гімназії №№ 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 16, 17, ліцеї №№ 6, 11, 18 і ліцей «Самара».
- За якими критеріями відбувався цей розподіл – хто стане ліцеєм, а хто - гімназією?
- Передусім ми вивчали досвід, якого вже набули інші міста України. Наприклад, щодо кількості таких закладів - у Павлограді створили 8 ліцеїв, у П’ятихатках – один, але тут вони будуть змушені організовувати підвезення до ліцею дітей з різних куточків міста. Ми проаналізували також міграцію наших дітей з мікрорайонів після 9 класу за останні роки - хто в яку школу їздив у старші класи. Врахували гарну транспортну доступність визначених ліцеїв, добиратися до яких можна без проблем з будь-якого куточка Новомосковська. Моделювали ситуації, куди посадимо дітей, якщо якась зі шкіл стане ліцеєм. Бо для ліцею є вимога – не менше двох паралельних класів, що неможливо забезпечити в маленьких школах. Для порівняння: минулого навчального року у 5-й школі навчалося 130 учнів, а в 18-й – 1220. Водночас для вивчення профільних предметів (орієнтовно це буде половина годин) повинна бути можливість ділити клас на підгрупи, і ці підгрупи теж треба забезпечити приміщеннями. Це важливо й для вивчення іноземних мов, семінарських чи лабораторних робіт.
Але мова йде не стільки про приміщення, як про якісне наповнення закладів освіти - педагогічними кадрами й матеріально-технічною базою. Не кожен учитель певного предмету може викладати за поглибленим рівнем, як того вимагає ліцей. Це мають бути найкращі вчителі, які йдуть в ногу з вимогами сьогодення, досягають успіхів у підготовці учнів до ЗНО, переможців олімпіад тощо, тобто спроможні готувати конкурентоспроможних випускників.
Стосовно матеріально-технічного забезпечення. Воно повинно бути організоване з державного та міського бюджетів. Звичайно, увага передусім зосереджується на ліцеях, вони мають бути оснащені новітньою мультимедійною апаратурою й обладнанням. Як пам’ятаєте, на початку цього року ми встановили сучасні STEM-лабораторії в двох школах, які стали ліцеями – в ЗЗСО №6 – біологічну, в ЗЗСО №18 – хімічну.
STEM-лабораторія – це комплекс засобів навчання, інноваційне освітнє середовище, в якому діти моделюють, конструюють, вивчають інформатику, електроніку, графіку чи інженерію в комплексі, а фізику, хімію, біологію та інші дисципліни – за допомогою дослідів і експериментів.
І закупівля подібного обладнання триває.
- На що конкретно підуть кошти освітньої субвенції?
- Близько 6 млн грн плануємо витратити на діджиталізацію закладів освіти, адже сучасні лабораторії повинні бути в кожному навчальному закладі, в першу чергу в ліцеях. Вибір зроблено на користь універсальних лабораторій, щоб сучасним обладнанням могли користуватися викладачі різних предметів. Таких по-сучасному обладнаних кабінетів нам потрібно мінімум 11 – і в ліцеї, і в гімназії.
Для учнів і ліцеїв, і гімназій закупимо 60 ноутбуків та персональних комп’ютерів та 24 багатофункціональні пристрої кольорового друку з Wi-fi-підтримкою, а також ламінатори, щоб вчителі і учні мали змогу самостійно виготовляти роздатковий навчальний матеріал.
Складною виявилася ситуація з проведенням торгів в Prozorro на закупівлю шкільних меблів для початкових класів. Для першокласників у прийдешньому навчальному році нам знадобляться 825 одномісних учнівських комплекти (парта+стілець). Тих коштів, які в липні надійшли з держбюджету, разом з сумою, яка виділена з міського бюджету в якості співфінансування (30%), абсолютно недостатньо для здійснення закупівлі. Так, у липні була оголошена процедура тендерної закупівлі, але аукціон, який був призначений на 9 серпня - не відбувся, адже жодної пропозиції від виробників меблів не поступило. Причина: ми маємо по 921,5 грн на один комплект, тоді як виробники пропонують свій товар належної якості від 1500 грн. Адже до цих меблів нормативними документами пред’являється чимало вимог щодо якості, у першу чергу екологічних, технічних, вони мають бути розсувними під різний зріст учнів, сертифіковані тощо. Тож тендер не відбувся, ми його оголосили повторно. Очевидно, іншого виходу немає, ніж клопотати перед міською владою про виділення додаткових коштів з міського бюджету. Очевидно, якісь роботи в місті доведеться перенести на більш пізній строк, щоб забезпечити потреби дітей.
Ми також оголосили тендер на закупівлю ноутбуків для початкових класів в рамках програми «Нова українська школа». Це будуть комп’ютери з пакетом ліцензійних програм. Тендер на закупівлю дидактичного матеріалу для НУШ заплановано на 20 серпня 2021 року.
Майже 2 млн грн заплановано використати в цьому році на приведення у відповідність системи протипожежної безпеки закладів освіти. Десятиліттями на зауваження працівників МНС не реагували: щорічно перед початком навчального року вони складали акти пожежного стану шкіл, вказували недоліки, але їх ніхто не усував і все сходило з рук. Зараз місто не має фінансової можливості навести лад з пожежною безпекою в усіх закладах одразу. Але враховуючи, що це питання надважливе, ми працюємо покроково - щорічно в міському бюджеті передбачаються кошти на усунення недоліків в одній чи кількох школах. Раніше привели до ладу 4-у, 16-у та 17-у школи, цього року планується виконати роботи в ліцеї №18. В комплекс робіт входить монтаж системи оповіщення, датчиків в усіх приміщеннях, гучномовців, блискавкозахисту. Система замкнена на центральний пульт управління МНС і передає сигнали в автоматичному режимі. У підсумку в кожному закладі освіти матимемо сучасний комплекс протипожежних інтелектуальних продуктів, які допомагатимуть не просто забезпечити потрібний рівень безпеки та вчасно виявити й розпізнати можливу загрозу, а й швидко та ефективно евакуювати дітей у разі необхідності.
Крім того, цього року замовляємо ще 4 комплекти проєктно-кошторисної документації на обладнання систем протипожежної безпеки в ліцеї №6 та гімназіях №1, 12 і 15. Ці роботи планується виконувати вже в наступні роки.
- Які етапи передбачені саме у 2021 році щодо відокремлення старшої школи?
- Немає конкретних етапів, які передбачені цьогоріч. Зміни проходитимуть поступово й мають на меті створення до 2027 року мережі ліцеїв — саме так заплановано в законі про освіту. У 2027 році до 10-го класу перейдуть діти, які вступили до 1-го класу у 2018 році та почали навчатись у Новій українській школі.
- Яких ще змін слід очікувати в цьому році щодо реформи старшої школи?
- Більше ніяких, поки що все залишається як є. Ми склали План трансформації закладів загальної середньої освіти міста Новомосковська. З ним можна ознайомитися на сайті міської ради в додатках до рішення ради від 06.08.2021 року. Якщо коротко, то там передбачено наступне.
Гімназії №5 і №17 продовжуватимуть функціонувати без змін на трьох рівнях: дошкільна освіта, початкова освіта, базова середня освіта.
Гімназії №№8, 13, 14, 16 продовжуватимуть функціонувати без змін на двох рівнях: початкова освіта і базова середня освіта.
Гімназії №№1, 2, 3, 4, 7, 12 та 15 протягом 2021-2022 навчальних років продовжуватимуть функціонувати без змін на трьох рівнях: початкова освіта, базова середня освіта і профільна середня освіта. Але у 2022-2023 н.р. закриваються 10-ті класи, 11-ті класи завершують навчання у закладі. Починаючи з 2023-2024 н.р. ці заклади функціонують на двох рівнях: початкова освіта й базова середня освіта.
Ліцеї №№6, 11 і 18 протягом 2021-2022 навчальних років продовжуватимуть функціонувати без змін на трьох рівнях: початкова освіта, базова середня освіта і профільна середня освіта. У 2022-2023 н.р. в ліцеях №6 і №18 набір у перші класи скорочується на 2 паралелі, додатково відкриваються по два 10-х класи. У 2022-2023 н.р. в ліцеї №11 набір у перші класи скорочується на 1 паралель, додатково відкривається один 10-й клас. І з 2023-2024 н.р. ліцеї №6, 11 і 18 функціонують на трьох рівнях: початкова освіта, базова середня освіта, профільна середня освіта.
Ліцей «Самара» у 2021-2022 н.р. функціонує без змін. У 2022-2023 н.р. припиняється набір у 7-мі класи, відкриваються додатково два 10-х класи; базовий рівень середньої освіти представлений 8-ми та 9-ми класами. У 2023-2024 н.р. відкриваються чотири 10-х класи; базовий рівень середньої освіти представлений лише 9-ми класами. І з 2024-2025 н.р. заклад функціонує на рівні профільної середньої освіти.
- І останнє питання: кількість учнів у Новомосковську скорочується?
- Навпаки, у порівнянні з минулорічними 8155 учнів ми, за попередніми підрахунками, на початок 2022-2023 навчального року матимемо 8243 чол., а кількість класів збільшується з 312 до 315.
- Дякую за детальні відповіді.

Розмовляв Вадим Червоноштан