ВСЕ

Абонплата за воду: в КП «Новомосковськ водоканал" пояснили, чому її запроваджують

На питання "Новомосковської правди" відповідає начальник комунального підприємства «Новомосковськ водоканал» Віталій Даков

- Віталію Анатолійовичу, абонентську плату за послуги водоканалу вигадали в Новомосковську?
- Ні, ухвалення подібних нормативних актів – прерогатива центральних органів влади. Верховна Рада прийняла Закон України «Про житлово-комунальні послуги», який зобов’язав Кабмін розробити нові правила надання послуг та типові договори про надання цих послуг. Кабінет Міністрів їх розробив ще влітку 2019 року і затвердив постановою від 05.07.2019 №690. У ній сказано, що абсолютно з усіх тарифів, а не лише з тарифів водоканалів, потрібно виключити плату за абонентське обслуговування і зазначати її окремим рядком у платіжках. Тобто, тепер у платіжних документах буде значитися не дві, а три складових: водопостачання, водовідведення і абонплата.
По суті для населення це абсолютно нічого не змінює.
На підставі вимог того ж закону Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) було виключено з тарифів КП «Новомосковськ водоканал» витрати на службу збуту і з 01.01.2022 затверджено для нас нові тарифи.
- Отже, тарифи нашого водоканалу на воду і каналізацію повинні були зменшитися на суму абонентського обслуговування. Але вони з початку року хоч і незначно, але зросли. Чому?
- Сукупне річне зростання трьох складових (вода-каналізація-абонплата) на кінець 2021 року склало 14%. Причини загальновідомі – збільшення вартості електроенергії, матеріалів для утримання мереж, мінімальної зарплати тощо. Крім того, ми не самі добуваємо питну воду, а купуємо її в Дніпроводоканалі, який підняв її вартість аж на 40%. В результаті маємо наступне: завдяки тому, що з тарифу прибрали вартість послуг з абонентського обслуговування, з 1 січня нового року тариф здорожчав не на 14%, а на 4,3%. Постанова НКРЕКП з цього приводу № 2851 від 22.12.2021, якою нам встановлені такі тарифи, є у вільному доступі на сайті НКРЕКП або на сайті нашого підприємства.
Додам, що незважаючи на виділення з тарифів абонплати окремим рядком, тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення зросли не лише в Новомосковську – з сайтів інших міських рад можна дізнатися, що в той час, як у нас тариф здорожчав на 4%, наприклад, у Павлограді - на 14%, в Бахмуті - на 25%, в Лисичанську - на 19%, у Марганці - на 15% і т.д. Якщо десь міська влада своїм рішенням утримує тариф на попередньому рівні, там вона вимушена покривати збитки свого водоканалу з міських бюджетів, але це може відбуватися в багатих містах, де бізнес добросовісно сплачує податки, а населення офіційно оформлене на робочих місцях…
- Нагадайте свої тарифи з 1 січня 2022 року.
- На послугу з централізованого водопостачання – 21,612 грн за 1 куб.м (з ПДВ), на послугу з централізованого водовідведення – 23,232 грн за 1 куб.м (з ПДВ), а разом – 44,844 грн за 1 куб.м (з ПДВ). З детальним розрахунком наших тарифів можна ознайомитися в постанові НКРЕКП.
- Коли вперше городяни побачать у платіжках графу «абонплата»?
- На початку лютого при оплаті за січень.
- Абонплата стосується всіх – і приватний сектор, і багатоповерхівки?
- Так, але приватний сектор сплачуватиме абонплату лише за послугу водопостачання.
- Який конкретно розмір абонплати?
- Для населення за послугу водопостачання абонплата складає 15,98 грн на місяць (з ПДВ), за послугу водовідведення - 18,54 грн на місяць.
- Тобто, якщо я живу в багатоповерхівці й за місяць спожив 5 кубів води, то я повинен буду заплатити…
- 5 куб.м х 44,844 грн + 34,52 (за абонентське обслуговування) = 258,74 грн.
Для приватного сектора, де є лише водопостачання, при споживанні тих же обсягів води розрахунок такий: 5 куб.м х 21,612 + 15,98 (за абонентське обслуговування) = 124,04 грн.
Від кількості спожитої води абонплата не зміниться, вона є фіксованою.
Починаючи з цього місяця, ми вводимо в практику СМС-оповіщення наших користувачів, в якому буде вказано приблизно наступне: «По особовому рахунку №1111 сума до сплати – 100 грн, заборгованість – 10 грн, дата наступної повірки лічильника – 25.02.2023 року». Крім того, кожному рознесуть платіжки, де вже буде розшифровка, яка конкретно сума за водопостачання, за водовідведення і за абонплату.
- Чому саме така сума абонплати?
- На це Кабміном видана інша постанова - № 808 від 21.08.2019, якою плату за абонентське обслуговування всіх комунальних послуг, а не лише послуг водоканалів, прив'язали до прожиткового мінімуму та встановили її граничний розмір. Зараз це по Україні 35,19 грн для водопостачання і так само 35,19 грн для водовідведення.
Водоканалам надано право самостійно встановлювати та переглядати розмір абонплати в разі подорожчання відповідних матеріалів, тому чимало водоканалів одразу встановили для себе максимально можливий її розмір, а ми намагатимемося тримати абонплату на мінімально можливому рівні.
- Якщо абонплату прив’язали до прожиткового мінімуму, який двічі на рік зростає, виходить, що й абонплата теж буде рости, навіть якщо вартість електроенергії не стрибатиме?
- Так, кожна розсудлива людина розуміє, що в умовах, коли дорожчають складові тарифів, то тарифи не можуть залишатися сталими. Хто не розуміє, тому можна порадити підручник з математики для 2-го класу: при збільшенні одного з доданків сума збільшується. Це може когось обурювати, але…
Додам, що до кінця поточного року ми не плануємо збільшувати розмір абонплати.
- Що входить до поняття «плата за абонентське обслуговування»?
- Це оплата роботи, яку виконує служба збуту, що є невід’ємною частиною підприємства, без неї надання послуг, їх розподіл, збір грошових коштів - неможливі. Сюди включаються витрати на заробітну плату 28 працівників абонвідділу, освітлення та опалення приміщень, послуги зв’язку, інтернету, програмне забезпечення та його супроводження, друкування та доставку рахунків, канцелярське приладдя.
- Яка заплата в абонвідділі?
- В середньому вони отримують на руки 10700 грн, з податками – 13400 грн.
- Повірка лічильників входить до тарифу чи абонплати?
- Ні, повірка за рахунок абонентів.
- А якщо мені не потрібні ваші платіжки, якщо я своєчасно оплачую рахунки, не потребую письмових нагадувань про необхідність погасити борги тощо, то чи є в мене можливість не сплачувати абонплату?
- У жителів багатоповерхового сектору є. У них є право вибору з варіантів - який укласти договір з КП: індивідуальний чи колективний. При індивідуальному абонплату треба сплачувати. А ось колективний договір – це коли водоканал надає послугу з водопостачання до зрізу будинку, а далі – турбота чи голови будинкового комітету, чи іншої особи, уповноваженої зборами жильців. Ми встановимо лічильник на вході в будинок, а уповноважена особа буде збирати і здавати плату за спожиті всіма разом жильцями послуги під одну спільну квитанцію на підставі будинкового приладу обліку. Якщо збори мешканців вирішать, що цю роботу ця особа робитиме без додаткового фінансування, значить це дійсно зменшить їх витрати на послуги водоканалу, адже суми абонплати у них в рахунках не буде. Вибір – за жителями багатоповерхівок.
Додам, що на сьогодні кожен споживач наших послуг має укладений індивідуальний договір. У жовтні минулого року ми оприлюднили на сайті КП та розвішували на кожен під’їзд та по мікрорайонах Публічний договір приєднання, затверджений Кабміном, який означає, що навіть якщо ви особисто не приходили й не підписували з нами договір на надання послуг, договір з вами вважається укладеним автоматично, за фактом споживання послуг.
- Субсидія на абонплату розповсюджується?
- Звичайно. Щодо споживачів, у яких укладені індивідуальні договори, дані в УПСЗН надаємо ми, а для жителів тих будинків, які укладуть колективні договори, це буде обов’язком уповноваженої зборами особи.
- Дякую за роз’яснення.

Розмовляв В.Червоноштан