Це питання ми адресували Сергію Олександровичу.
- Якщо коротко, то люди чітко бачать, що для нашої міської влади чисте довкілля не є пріоритетним завданням, а вплив на нього практично не береться до уваги під час прийняття управлінських рішень.
Так, ми маємо річку, яка помирає на очах, при цьому всім відомо, від яких магазинів та кіосків у Самару стікають брудні стоки, - а влада мовчить. Прибережна смуга нахабно забудовується, в річку залазять кафе - влада німа, а часто й сама сприяє цьому. Дерева й клумби в центрі міста трансформуються на численні кіоски, - а дерева й досі продовжують пиляти, МАФи й надалі плодяться. Тверді побутові відходи вивозяться абияк і як результат - по закутках утворюються стихійні звалища, які постійно димлять. Абсолютно незрозуміло, хто тепер, з вересня, після зміни перевізника ТПВ, вивозитиме відходи з приватного сектора. Очисні споруди водоканалу застарілі, нездатні якісно очищувати каналізаційні стоки, які скидаються в Самару. З кранів тече вода, яку питною можна назвати з натяжкою. А міська влада спокійна, жодних ворушінь. Землі комунальної власності навіть у центрі міста нахабно розкрадаються - і все під прикриттям керівництва міста. А як чадять деякі підприємства! Шкідливі виробництва сьогодні безконтрольно здійснюють викиди і часом просто неможливо відкрити вікна - і нікого це не хвилює. Хоча ще недавно Новомосковськ називали курортним містом.
Беззубість міської влади має наслідком стрімке поглиблення екологічної кризи на території Новомосковська - зростає захворюваність (респіраторна, онкологічна, серцево-судинна), скорочується тривалість життя городян, зменшується народжуваність і водночас зростає смертність.
Оскільки ця важлива сфера суспільних відносин залишається поза увагою міської влади, екологічний блок завдань я включив як один із основних у розроблений мною проект Програми розвитку Новомосковська «Захист. Робота. Турбота». І городяни, зважаючи на актуальність піднятих проблем, в ході обговорення вносять до нього чимало пропозицій і доповнень. Бо всі розуміють, що безпечна екологія має бути нормою життя, а не лише мрією.
Я чітко бачу перелік першочергових завдань, на які мають бути спрямовані зусилля міської влади. Одне з головних - повернення Новомосковську статусу зеленого, курортного міста. Це озеленення міста завдяки відновленню клумб з деревами і кущами, це грамотне висадження нових насаджень, це припинення знущання над деревами через бездумне «омолодження», після якого половина дерев всихає.
Не можна вести мову про екологію, не згадавши про спасіння річки, її очищення, припинення несанкціонованого скидання в Самару рідких відходів. Таким чином також комплексно вирішиться й питання з функціонуванням міського пляжу, який давно чекає на оновлення, осучаснення, так само як і міський парк.
Щодо стану води в Самарі: всі спекуляції влади з цього приводу припиняться, якщо запровадити моніторинг з автоматичним відображенням результатів взяття проб води у доступній для населення електронній базі на онлайн-ресурсі. Тоді кожен городянин зможе прийняти для себе виважене рішення - йти сьогодні купатись чи поки що утриматись. Те саме й щодо риболовлі.
Прибережно-захисна смуга Самари потребує звільнення від будь-якої діяльності, забороненої Земельним кодексом. Досить приховувати прізвища поганців, які в гонитві за наживою зливають у річку нечистоти - цих «героїв» місто повинно знати, як і тих, хто їх досі покриває. Для захисту від забруднення річки дощовими змивами необхідно обладнати відстійники, сміттєуловлювачі.
Посиленого контролю з боку влади вимагає і проблема з викидами забруднюючих речовин в атмосферу, оскільки на сьогодні відсутній жорсткий моніторинг шкідливих виробництв на предмет викидів. А без цього немає й ніколи не буде належної реакції посадових осіб на цей безлад - лише традиційне висловлення «занепокоєння». Додам, що зараз на Дніпропетровщині функціонують 16 станцій еко-моніторингу, дані з яких у режимі он-лайн оновлюються кожні дві хвилини. Всі бажаючі можуть дізнатися про рівень забруднення, радіації, пилу, вологості, температуру і тиск. Такі станції мають навіть міста, значно менші за Новомосковськ. А нашу владу такі проекти не цікавлять, бо потім надоїдливі городяни питатимуть, що робиться для виправлення ситуації. Нас тримають у невіданні й намагаються відверто дурити.
Нещодавно Антимонопольний комітет все-таки примусив наше міське керівництво провести конкурс на вивезення твердих побутових відходів. Добре, що і в Новомосковську закон нарешті взяв гору над особистими інтересами. Але залишається загадкою, навіщо договір з новим підприємством міський голова підписав аж на 5 років, не знаючи, наскільки якісно вони працюватимуть. І ще одне невідоме: попередній перевізник уже припинив роботу, а новий почне вивозити ТПВ з приватного сектора лише з 1 вересня 2021 року. У що перетвориться за цей рік приватний сектор?
На жаль, світова тенденція до повторного використання відходів поки що обходить наше місто стороною. Потуги еко-активістів тонуть у байдужості міських посадовців. Вважаю за необхідне включити вимогу роздільного сортування ТПВ в обов’язкові умови конкурсу з визначення їх перевізника, який має гарантувати встановлення баків для збору різних видів відходів.
Значну хвилю невдоволення городян спричиняє зростання кількості безпритульних тварин у місті. Хоча вже не одне десятиліття з міського бюджету виділяються кошти на проектування притулку для бездомних тварин, на їх стерилізацію, вакцинацію тощо. А результату немає. Тут необхідне впровадження дієвої програми поводження з такими тваринами - спільними зусиллями влади, громадських активістів, меценатів щодо створення і утримання спеціалізованого притулку. Втручання влади потребує й просвітницька робота з власниками тварин щодо дотримання санітарних норм і правил.
Зауважу, що адекватна реакція керівництва міста на існуючі екологічні виклики є невід’ємною умовою здорової життєдіяльності громади. Але для того, щоб контролювати якість здійснення владою управлінських функцій, існує функція громадського нагляду. Такий контроль з боку громадян необхідний для того, щоб робота органів влади була прозорою, законною та ефективною. Серед іншого, нагляд дозволить виявити й попередити корупційні ризики чи зловживання з боку посадовців.
В цілому ж, що стосується взаємовідносин городян і міської влади, то жителі Новомосковська вправі знати й розуміти стратегію розвитку міста та кроки, які роблять у цьому напрямку посадовці. Ми повинні мати право голосу під час прийняття важливих рішень для Новомосковська, розуміти, що відбувається і для чого. Зараз ми - звичайні громадяни - позбавлені цього права, все вирішується за зачиненими дверима, а проведення передбачених чинним законодавством громадських слухань влада взагалі ігнорує.
Я переконаний, що процес прийняття рішень повинен бути відкритим, прозорим і зрозумілим. Обов’язково має бути налагоджене оперативне інформування мешканців про міські події – через сайт міської ради (який досі «лежить»), в соцмережахта друкованих ЗМІ, адже кожен має право знайомитися з новинами і подіями у найбільш зручний для себе спосіб.
Публічні звіти про роботу керівників міста й кожного депутата мають стати регулярними, а не лише напередодні виборів. І тоді кожен городянин зможе отримати відповіді на всі поточні питання щодо роботи міської адміністрації.
Звернутися до посадових осіб багатьох населених пунктів давно уже можна он-лайн. Але не в Новомосковську, де діалог управлінців із жителями абсолютно не налагоджений. В режим он-лайн можна було б вивести навіть сигнали від городян про, наприклад, відкритий люк, повалене дерево чи непрацюючий світлофор. Бо часто телефони, які визначені як контактні з багатьма комунальними закладами, не відповідають.
Так само із залученням представників громадськості ми маємо досягти дієвого контролю за використанням коштів міського бюджету. Життя вимагає створення системи обов’язкової публічної бюджетної звітності, за якої кожен житель міста зможе в режимі реального часу стежити за доходами і витратами з бюджету Новомосковська. Що стосується «бюджету участі», то він має перетворитися з інструменту роздачі «пряників» на буденну справу, адже гроші направляються на проекти, за які проголосувало більшість городян. Частка таких проектів повинна зростати, бо саме вони дійсно вирішують наболілі проблеми мікрорайонів, шкіл, гуртків тощо. Так ми змусимо бюджет працювати в інтересах новомосковців.
Справі контролю за діяльністю влади сприяло б і створення ефективної громадської ради міста із залученням у її роботу представників усіх мікрорайонів, громадських та молодіжних організацій.
Новомосковськ потребує кардинальних змін. Це підтверджують результати моїх щоденних зустрічей з городянами. Стара система корупції, брехні та свавілля, що діяла в місті десятиліттями, абсолютно не змінюється - всіх посадовців усе влаштовує. Настав час змін, його диктує саме життя і стан, у якому перебуває наше рідне місто, що продовжує плестися в кінці рейтингу міст України.