На період пільгового розмитнення автомобілі на єврономерах тимчасово звільнили від оподаткування ввізним митом. Сума акцизного податку не залежить від вартості транспорту, а вираховується залежно від віку, об’єму і типу двигуна. Відповідно до формули, чим старше авто і більший об’єм, тим дорожче коштуватиме розмитнення. Для машин до 9 років базова ставка залишається нульовою. А власникам машин, яким більше 15 років, доведеться сплатити 150 євро. За даними митників, більшість авто на єврономерах, які перебувають в Україні, можна розмитнити за тисячу євро.
Можливості та ризики
На пільгове розмитнення власники авто отримали 180 днів з моменту набрання чинності законів. Учасники АТО/ООС – 270 днів. Наразі вже спливла більша частина пільгового терміну і є перші цифри. Так, за даними Державної митної служби, з 15 червня до 22 вересня за новою формулою було розмитнено 40 тисяч авто. До бюджету було сплачено близько 1,4 млрд грн. Найбільше машин розмитнили на Закарпатті – 7659 авто, Київщині – 4163 авто, Одещині – 4093 авто.Усім, хто не встигне або не захоче розмитнювати машину, після 10 листопада загрожуватиме штраф. Якщо патрульні зупинять водія на такому авто – випишуть штраф на 8 500 грн, а дані про порушення митних правил передадуть на митницю. Далі мають скласти постанову про перевищення терміну ввезення авто і надіслати її власнику за адресою прописки. Потім буде суд і штраф на суму 170 тисяч грн. Також порушникам загрожує арешт рахунків та майна.
«Якщо суд винесе відповідне рішення – штраф доведеться заплатити. Заарештують майно людини і навіть якщо у нього нічого немає: ні рахунків, ні квартири, виконавча служба знайде, як стягнути ці гроші. У такому випадку громадянин буде все життя жити з боргом з таким виконавчим провадженням», – пояснює адвокат Ростислав Кравець.
Звичайно, чимало власників автівок не погоджуються із новими правилами розмитнення, критикують надто короткий пільговий термін і вартість розмитнення. У вересні біля будівель Верховної Ради та Офісу президента знову протестували представники громадської організації «Авто-Євро-Сила». Водночас у парламенті кажуть, що це остання поступка і змінювати правила або терміни розмитнення вже не планують.
«Це востаннє, крапка. Питання вирішувалося «раз і назавжди» вже тричі. Однак після цього активісти знову поверталися зі своїми новими вимогами. Вони отримують пільгу або відстрочку, під цю пільгу завозяться нові автомобілі на єврономерах, і процес отримує нове дихання. Не впевнений, що в цивілізованій і сильній державі ми повинні приймати рішення, виходячи не з інтересів всього суспільства, а з інтересів окремої, нехай і добре організованої громадської організації», – наголошує голова комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.
Наскільки рішучими будуть обидві сторони після закінчення пільгового періоду, буде ясно вже в листопаді. Але схоже, що епоха «євроблях» закінчується.