- Валерію Анатолійовичу, в якому технічному стані перебуває підпорядковане Вам підприємство?
- Я це не приховую: давно перебуває в незадовільному стані. Про що можна говорити, якщо деяким трубам по 60 років, а наймолодшим ділянкам тепломережі – 36. При тому, що строк їх експлуатації складає 25 років. Щоб залатати дірки в трубах, латки треба до чогось приварити, а приварювати ні до чого – суцільна іржа. Особливо в критичному стані будинки, розташовані по «червоній лінії», по Великій Ковалівці та по вулиці Шевченка – щоб замінити там труби, треба не тільки космічні суми коштів, але й перекопати увесь центр міста. Котельні теж відпрацювали нормативний термін експлуатації – наймолодша з них була введена в експлуатацію в 1985 році. Тож Новомосковськ підходить до рубежу, за яким може будь-якої зими статися лихо – рвати почне скрізь, масово, і залишимося без тепла.
- Але ж ви щорічно щось робите на мережах, замінюєте труби?
- По місту прокладено 33 км тепломереж. У середньому на найбільш аварійних ділянках ми замінюємо до пів кілометра труб. На більше у підприємства немає коштів, і так само традиційно їх ніколи не буває і в міському бюджеті. Можна легко підрахувати, що такими темпами знадобиться 60 років, щоб оновити всі труби. І так по колу – бо найстарішій трубі вже знову буде 60 років.
Крім того, що обладнання теплогосподарства застаріле, значні проблеми створює багаторічне безсистемне відключення споживачів від мережі централізованого опалення і перехід на автономне. Зараз у Новомосковську близько 9 тисяч абонентів перебувають на централізованому опаленні, а коли я приймав посаду директора у 2013 році, їх було 13,5 тисяч, і у виконкомі продовжували надавати дозволи, попри законодавчу заборону. На сьогодні третина жителів багатоповерхівок уже на автономці. При цьому, підприємству доводиться утримувати та ремонтувати ту ж кількість котелень та труб.
За законом відключення квартир від ЦО мало б робитися або жителями всього в цілому багатоквартирного будинку, або як мінімум всього під’їзду. Як реально в Новомосковську проходив цей процес, розказувати не треба, тому результат маємо плачевний: система теплопостачання розбалансована і стає все більш витратною й дорогою для тих, хто залишається на ЦО.
- Поясніть, у чому проявляється розбалансованість?
- У під’їздах по стояках залишилася різна кількість споживачів ЦО. Наш насос качає теплоносій однаково для всіх. Наприклад, в одному під’їзді залишилася вже тільки половина квартир на ЦО, а в іншому ніхто не перейшов на автономку. У першому випадку люди відкривають кватирки, бо їм жарко, і вони обурюються, що ми сильно гріємо й через це вони будуть вимушені платити більше. У другому випадку люди можуть мерзнути. Регулювати попід’їздно, а тим більше поквартирно, температуру теплоносія ми не маємо технічної змоги. Тому купа скарг – одним холодно, іншим жарко.
- Виходить, що централізована система теплопостачання вже не є раціональною для нашого міста?
- Одним із головних критеріїв для визначення доцільності використання тієї чи іншої системи опалення є щільність попиту на теплову енергію, загальноприйнятим показником оцінки якої є так звана лінійна теплова щільність (ЛТЩ). Вважається, що централізоване опалення економічно незатратне при значенні ЛТЩ більше 2,0 МВт /год/м. В Новомосковську цей показник зараз удвічі менший і продовжує знижуватися.
На сьогодні ми маємо 41,5 млн грн заборгованості населення за надані послуги з теплопостачання. Місто на 2021 рік має в бюджеті розвитку лише 36 млн грн – це на всі потреби. Щороку борги за тепло лише зростають – одні не платять, бо не хочуть, а іншим це важко робити фінансово. У Новомосковську тариф на тепло для населення за рішенням міської влади не змінювався з 2018 року, він занижений, а різницю постійно покривають з бюджету. Газ і електроенергія, які є основними в структурі тарифу, постійно підвищуються у вартості, і перспективи цього року особливо тривожать. Тож наступного опалювального сезону тариф не може не зрости.
І ось давайте порівняємо: той, хто вже перейшов на автономне опалення, витрачає на цю послугу в 2-3 рази менше, ніж на централізоване. Тому ще з 2017 року в Новомосковську прийнята Програма децентралізації теплопостачання, яка дає змогу в законний спосіб, без хабарів і «рєшалова» відключатися від ЦО й переходити на автономне опалення.
- Я пам’ятаю, як у 2017-му примушували городян, щоб ледве не одномоментно всім містом відмовитися від ЦО. Деякі посадовці кричали, мовляв, нічого не знаємо: будете мерзнути, гроші знайдете, купите собі «дуйчики»…
- У цю Програму внесені зміни, зараз процес переходу міста на автономне опалення здійснюється більш планово й продумано. Є чіткі й зрозумілі етапи. В цьому році, наприклад, пропонується вивести з експлуатації котельню по вулиці Спаській,8А (ПМК-36), від яких отримували тепло житлові будинки по вул. Спаській, №№ 4, 6А, 8, 8А, 8Б, 8В, 10А, 12, 14А, вул. Космонавтів №№ 12, 15-28, 30, а також котельню по вул. Сучкова, 103А, яка надавала тепло жителям будинків по вул. Сучкова, №№ 122, 122Б, 124, 126. Восени ці дві котельні вже не плануються до запуску.
А для забезпечення встановлення в квартирах жителів вказаних будинків автономного опалення (газового чи електро) на засіданні виконкому місяць тому ухвалено Порядок надання матеріальної допомоги малозабезпеченим верствам населення.
- Цікаво. Як визначатиметься рівень забезпеченості городян?
- Малозабезпеченими верствами населення, які потребують матеріальної допомоги на переведення квартир на індивідуальне опалення, вважаються особи, які зареєстровані в певній квартирі, є отримувачами послуг з централізованого теплопостачання та перебувають на обліку в Управлінні праці та соцзахисту населення як отримувачі пільг, субсидій чи державних допомог. Сюди відносяться також непрацюючі інваліди, які отримують пенсію по інвалідності, одинокі непрацездатні громадяни, що обслуговуються міським Терцентром.
Рішення на підставі поданої заяви та наданого пакету документів прийматиме спеціально створена комісія. Основна умова надання матеріальної допомоги - неможливість власника квартири самостійно перейти на індивідуальне опалення.
А якщо у членів комісії з’являться якісь сумніви у достовірності наданих документів, вони мають право провести обстеження соціально-побутових умов проживання громадян.
Матеріальна допомога за рахунок коштів міського бюджету є безповоротною і надається одноразово.
- Про які суми йде мова?
- Розмір матеріальної допомоги визначається для кожного громадянина відповідно до кількості кімнат в квартирі:
- 1-кімнатна квартира - до 11500 грн;
- 2-кімнатна квартира - до 16000 грн;
- 3-кімнатна квартира - до 20000 грн.
- Чому першими котельними на відключення є самі ці дві?
- По-перше, вони найбільш нерентабельні й витратні. Наприклад, на Кулебівці котельня й мережі надзвичайно зношені, їм 60 років, вони за часів СРСР були на балансі Геологів, потім їх передали в ПМК-36, а ті - на баланс міста. Труби опалення не утеплені, іржаві, вони в землі просто присипані «жужалкою», їх іноді випадково пробивають лопатою. Фактично, взимку ми гріємо повітря, і це впливає на тариф. Щоб замінити труби, їх треба придбати. Одна тонна такої 108мм труби коштує 48 тис.грн, всього треба близько 2 млн грн. І це тільки закупівля труб. Плюс під них треба купити лотки, виконати земельні роботи…
- А по котельні на Площадці?
- Ви пам’ятаєте, що в березні вандали вирізали на території Інтерпайп НМТЗ 600 м високовольтного електричного кабелю, в результаті були знеструмлені і котельня, і пожежна частина, і 4-та школа, і клуб, і житлові будинки. РЕС пішов нам назустріч, вони кинули тимчасову лінію до котельні і нам вдалося з горем пополам закінчити опалювальний сезон. Тепер треба закупити кабель, виготовляти технічну документацію на його прокладення і т.д., всього потрібно понад 2 млн грн.
Крім того, саме споживачі тепла цих двох котельних є найбільш недисциплінованими платниками за отримані послуги. Судіть самі: тільки за минулий опалювальний сезон сума боргів цих жителів виросла на півмільйона гривень: на Площадці борги сягнули 1 млн 650 тис.грн, на «Космодромі» – 1 млн 600 тис.грн. Зрозуміло, що ніхто їм прощати борги не буде, вони все рівно їх заплатять – не самі, так через суд, сплативши ще й судові витрати. Але ж суди – це справа не швидка, а опалювати місто треба зараз, бо чому повинен мерзнути той, хто добросовісно сплачує за комунальні послуги? Тому, щоб закрити ці дірки в бюджеті КП й надати нам можливість закуповувати газ для роботи котелень, з бюджету міста виділяються чималі суми, які могли б піти, наприклад, на ремонт доріг чи вуличне освітлення.
І знов-таки, повертаємося до проблеми розбалансування системи теплопостачання: і на Кулебівці, і на Площадці вже третина абонентів від’єдналися від ЦО, на Кулебівці залишилося 200 квартир на ЦО, на Площадці 240. Про наслідки такого анархічного відключення я вже розказав. Тому вважаю, що в першу чергу по цих двох котельних «точку неповернення» пройдено, назад дороги немає – тільки автономне опалення. Тим більше, що малозабезпеченим з міського бюджету будуть виплачувати допомогу.
До речі, якщо є заборгованість з оплати за теплопостачання, вам комісія відмовить у наданні матеріальної допомоги.
- А ще в яких випадках можуть відмовити?
- У разі, якщо працездатні члени родини не працюють і при цьому не знаходяться на обліку в центрі зайнятості. Якщо за висновками комісії матеріальний стан та рівень доходів заявника та членів його сім’ї дозволяє самотужки забезпечити встановлення індивідуального опалення. А також якщо комісію не допустили для обстеження умов проживання.
- Ви згадали про позовну роботу з боржниками. Наскільки вона дієва?
- Її результати дають підстави стверджувати, що борги заплатять усі. За минулий рік ми подали 183 судових позови щодо примусового стягнення боргів на загальну суму 2,1 млн грн, а з початку цього року – вже 392 на суму 5,5 млн грн. Суди ухвалюють рішення на нашу користь, а виконавча служба забезпечує опис майна і в разі необхідності – його продаж та відшкодування сум боргу на користь КП «Новомосковськтеплоенерго». Маємо навіть цікаві новації в роботі: деякі виконавчі листи нам державні виконавці повернули з причини, що начебто відсутнє майно, яке підлягає арешту й реалізації. Так ось ми для цих випадків уклали договори з приватними виконавцями (усе в рамках закону), і вони знайшли у них майно, яке можна продати.
Оптимізму в боротьбі зі злісними неплатниками додає й те, що зараз у виконавчої служби є право блокувати їх банківські картки – це, як виявилося, дуже дієвий засіб.
- Відключення котелень заплановано й на наступні роки?
- Так, цей процес уже незворотний, зважаючи на те, що міській владі вдалося врегулювати питання соціального захисту населення. Повторюся: враховуючи прогнозовані тарифи на централізоване теплопостачання, автономне опалення обходитиметься дешевше навіть за умов зростання вартості газу й електроенергії.
На наше прохання ситуацію навколо централізованого опалення прокоментував міський голова Сергій Рєзнік:
- Фактично подальшу долю централізованого опалення в місті вирішило нерозсудливе надання дозволів на відключення, яке особливо активізувалося в останні роки. На сьогодні єдину і збалансовану мережу теплопостачання міста ми маємо лише на папері. В результаті ті споживачі, які залишилися користувачами централізованого опалення, стали заручниками технічних негараздів тепловиків, бо старе обладнання апріорі не може бути ефективним, економним і дешевим в експлуатації. До того ж, постійно зростають тарифи на тепло, що породжує соціальну напругу й зубожіння - передусім соціально незахищених верств населення.
Тому ми прийняли єдино правильне в цій ситуації рішення: поетапно, враховуючи можливості міського бюджету, поступово виводитимемо з експлуатації котельні. Для громадян пільгових категорій та субсидіантів ми напрацювали систему надання матеріальної допомоги для встановлення автономного опалення. Решта громадян проводити роботи буде самостійно. В кінцевому результаті виграють всі: населення буде сплачувати значно менші суми комунальних платежів і таким чином за кілька років витрачені на автономне опалення кошти себе окуплять. А для міста теж очікуємо отримати відчутний економічний ефект – мільйони, які й досі йдуть на дотацію КП «Новомосковськтеплоенерго», перенаправимо на вирішення нагальних проблем, а їх у міста – сила-силенна.
Зазначу, що для тих жителів, які планують встановлювати електроопалення, ми передбачили за рахунок коштів міського бюджету оновлення електромереж у під’їздах будинків. Для будинків, де створені ОСББ, ці роботи будуть профінансовані через міську програму сприяння діяльності ОСББ. Щодо тих ОСББ, де жителі за власний кошт уже провели модернізацію електромереж, то ми їм допоможемо в інших питаннях, наприклад, у проведенні заходів з теплоізоляції будинку тощо.
Паралельно займатимемося й не менш важливим питанням - утепленням внутрішньобудинкових водопровідних і каналізаційних мереж, підвалів, горищ та місць загального користування.
Цього року в будинку культури ім.О.Гончара щопонеділка, щовівторка, щосереди з 9:00 до 16:00 для мешканців Кулебівки й Площадки, де припиняється робота котелень, буде організовано приймання заяв та пакету документів для отримання матеріальної допомоги. Тим самотнім городянам, хто за станом здоров’я не має можливості особисто подати заяву, допомагатимуть соцпрацівники Терцентру.
За рахунок коштів міського бюджету індивідуальне опалення підключать до дитсадка «Ластівка» на Кулебівці. Наразі йде пошук інвесторів для встановлення індивідуальної котельні, яка обігріватиме СЗШ №4, будинок культури ім.О.Гончара, амбулаторію №5 і пожежно-рятувальний загін.
В наступні роки матеріальна допомога також надаватиметься малозабезпеченим верствам населення, які отримують послуги з централізованого теплопостачання від котельних по вул. М.Головка,28А, вул.Сучкова,29А та В.Ковалівці,16А.
В цілому ж, ще кілька років тому цілісна система теплопостачання Новомосковська мала шанс на поступове оновлення й подальшу експлуатацію. Але вона, створена ще в часи Радянського Союзу, без фінансових бюджетних вливань морально застаріла й фізично зносилася. А непомірковане надання дозволів на відключення окремих квартир від ЦО ставить крапку в історії міського комунального теплопостачального підприємства. Ситуація, в яку загнали це підприємство, не залишає нам права вибору, його у нас просто-напросто немає.
Тенденція щодо відмови від централізованого опалення характерна для більшості населених пунктів України. Вже є навіть цілі області, де всі міста перейшли на автономку.
Ми відкриті для діалогу, ми прислуховуємося до ділових зауважень, порад і критики городян, ми готові вносити корективи в Програму децентралізації опалення, якщо для цього виникнуть підстави. А головним для себе на даному етапі я визначив соціальний захист пільгових категорій населення, надання їм допомоги в установленні автономного опалення. І впевнений, що ми рухаємося в правильному напрямку.