ВСЕ

Чи безпечно навчатися: як міська влада усунула недоліки протипожежного стану шкіл

Восени 2017 року Управління з надзвичайних ситуацій перевірило протипожежний стан новомос- ковських шкіл і дитсадків. 

Рятувальники виявили, що недоліки, які вони вказували під час попередніх перевірок, не усунені, міська влада десятиліттями ігнорує виконання приписів і обмежується лише обіцянками.

ДСНС звернулася до суду з проханням повністю припинити навчальний процес у школах, оскільки, як зазначалося в їхніх позовних заявах, «виявлені в ході перевірок порушення створюють небезпеку для життя і здоров’я дітей». Суд задовольнив вимоги ДСНС, він просто не міг їх не задовольнити, бо це надто серйозно, особливо з урахуванням сумної статистики щодо пожеж із загибеллю людей.

Які ж порушення вказали рятувальники? Приміщення шкіл і дитсадків не обладнані системою протипожежного захисту, ідентифікація будівель не проведена, система електропостачання виконана неправильно, блискавкозахисти недієздатні, немає пожежних щитів, пожежних рукавів, у більшості шкіл і дитсадків відсутні джерела протипожежного водопостачання. І ще купа інших порушень.

І що вражає - не стали виключенням і ті школи, де ремонти провели недавно і витратили на них шалені гроші. Так, на щойно відремонтовану 18-у школу треба виділити ще понад півмільйона гривень, бо згідно з актом перевірки ДСНС №150, яку рятувальники провели з 23.10.2017 по 03.11.2o17, в школі відсутня система протипожежного захисту (!!! - хто планував ремонт і хто його контролював???), немає евакуаційного освітлення, заміні підлягають двері, електромережа не відповідає нормативним вимогам, дерев’яні елементи горища не оброблені засобами вогнезахисту і т.д.

Ситуація цікава: контролюючий орган, яким є ДСНС, дає лише рекомендації - складає акт, в якому директорові пропонують виправити виявлені порушення. Чому директорові? Бо саме директор відповідальний за протипожежний стан школи. Але власного бюджету школа не має і може лише просити управління освіти закупити необхідні матеріали і організувати роботи за рахунок бюджету міста. Тож педагоги пишуть заявки і продовжують сидіти на пороховій бочці. Захищеною статтею міського бюджету є виплата зарплат бюджетникам, тому після неї на дітей грошей не залишається.
До речі, штраф за невиконання приписів ДСНС сплачували не чиновники виконкому, а саме директор.

Аналогічна ситуація з пожежною безпекою і в дитсадках. Коли у 2017 році стали відомі перші результати перевірки ДСНС, рішенням обласної комісії з надзвичайних ситуацій міських голів зобов’язали передбачити у місцевих бюджетах на 2018 рік кошти на протипожежні заходи.

Здавалось би, посадовцям діватися нікуди - вперед, шукати гроші й працювати! Але не так сталося, як гадалося - у нашому виконкомі ніхто й не поворушився: «денег нет, но вы держитесь!» Натомість гроші знаходять собі на премії й на фінансування сумнівних проектів.

«Лето красное пропели», а визначені рятувальниками завдання так і не виконали. Новий навчальний рік восени 2018 року розпочався своєчасно, «без шуму и пыли». Очевидно, ДСНСникам замилили очі прийнятою депутатами наприкінці літа 2018 року міською програмою «Комплексна безпека життєдіяльності в закладах освіти м. Новомосковськ на 2018-2020 роки». Потребу в грошах визначили у 13,5 млн грн.
Начебто посадовці щось почали робити, але поступово проблема забулася і відійшла на задній план...

...Щойно розпочався новий 2020-2021 н.р. Виконання заходів згаданої міської Програми повинні були б, за логікою, завершувати. Чи запрацювала пожежна сигналізація? Чи безпечно стало дітям у школах і дитсадках? Наскільки вразливими сьогодні є ці заклади у випадку пожежі? Чи надійний заслін створено в разі загрози для здоров'я і життя дітей?
Судячи з відповіді управління освіти на редакційний запит, про завершення робіт поки що й мови не може бути - все тільки починається!

У Новомосковську систему закладів освіти складають 18 шкіл (з них одна за рішенням міської влади перебуває у стані припинення - вечірня школа №9) і 10 дитсадків. Загальна кількість дітей у них - понад 10 тисяч. Ще є два позашкільних навчальних заклади - Центр позашкільної роботи і ДЮСШ.

Отже, за три роки для закладів освіти встигли лише закупити вогнегасники, обладнати пожежні щити, перевірити евакуаційні виходи з будівель, встановити протипожежні двері в електрощитових в дев’яти школах і в одному дитсадку («Чебурашка»), в одній школі встановили блискавкозахист (ЗЗСО №16), в двох школах дерев’яні конструкції горищ обробили вогнегасною сумішшю (№16 і №17), ідентифікували будівлі семи шкіл і одного дитсадка («Чебурашка») і довели до педагогів вимоги електробезпеки.
Погодьтеся, не густо. До основних робіт ще не приступали. Начебто й керівництво міста вже рік як змінилося, а різниці немає - віз і нині там. Зокрема, протягом останнього року помітних подвижок у покращенні пожежної безпеки не спостерігається. Більш того, запланований ремонт даху 2-ї школи відтягували поближче до осені, під вибори (щоб, очевидно, добра справа не забулася невдячними виборцями), але з цього вийшла лише рукотворна надзвичайна ситуація. Мер під відеокамеру керував зняттям покрівлі з даху цієї школи, не зазирнувши в прогноз погоди, тож нічною зливою будівлю залило так, що навчання в ній видається неможливим, принаймні на другому поверсі. За чий рахунок тепер ремонтуватимуться класи? Це вже не говорячи про змокрілу електромережу, що становить пожежну небезпеку. Чи тільки журналістам вона здається серйозною?