ВСЕ

Територіальний центр соціального обслуговування: 50 відтінків бардаку

Робота по догляду за одинокими непрацездатними громадянами в Новомосковську перетворилася на злодійський притон. На «малині» зникали не лише бюджетні гроші, а й люди…
За результатами двомісячного службового розслідування діяльності директора міського Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Тетяни Решетняк міський голова притягнув її до дисциплінарної відповідальності та направив повідомлення в поліцію про скоєння злочинів. Підстави для цього - «залізні». Про це свідчить копія службового розслідування, яку ми отримали на редакційний запит. Навіть урізаний варіант документу (з метою захисту персональних даних громадян) просто шокує. Отже…

ПРИЗНАЧЕННЯ – ТУРБОТА ПРО НЕМІЧНИХ

Терцентр (ТЦ) – це комунальна установа, на працівників якої покладена дуже відповідальна й почесна місія - допомога особам похилого віку, інвалідам та одиноким непрацездатним громадянам. Відкрили його в 1998 році по вулиці Паланочній, 29, де він займає понад 600 кв.м площі. Штат працівників складає 100 чоловік - це управлінський апарат, відділення соціальної допомоги вдома (на обслуговуванні 516 осіб), відділення денного перебування (на обслуговуванні 484 особи), відділення денного догляду для дітей з інвалідністю (на обслуговуванні 13 дітей), відділення надання адресної натуральної та грошової допомоги (на обслуговуванні 878 осіб), сектор обліку бездомних громадян та фінансово-економічний відділ.
Турботу, увагу і доброзичливість соціальних працівників традиційно відчувають сотні наших городян, яких тут підтримують, доглядають, допомагають долати життєві труднощі, знайти вихід із найскрутнішої ситуації. Праця соцпрацівника важка, скромна і не завжди помітна, але завжди сповнена душевного тепла. Такими людьми з великим серцем та щирою душею є переважна більшість працівників Терцентру. Але, як виявилося, в діжці меду знайшлася ложка дьогтю…
ТЦ забезпечує як безоплатне, так і платне обслуговування. На безоплатне обслуговування приймаються громадяни похилого віку, які не здатні до самообслуговування, не мають працездатних дітей і їх доходи не перевищують два прожиткових мінімуми для непрацездатних осіб. Решта громадян можуть теж обслуговуватися, але за плату. Розмір плати за послуги встановлює міська рада.
В цілому ТЦ надає соціальні послуги з догляду за громадянами вдома, стаціонарного догляду, допомоги людям із серйозними хворобами, соціальної адаптації, консультування, представництва інтересів підопічних в різних організаціях, посередництва в справах, соціально-економічних послуг – таких як купання стареньких, доставка їм продуктів чи медикаментів, допомога в оплаті комунальних послуг, приготування їжі, годування, стрижка, прання, ремонт одягу, прибирання житла, обробка присадибної ділянки тощо. Крім того, відділення адресної допомоги забезпечує на безоплатній основі вказану категорію громадян одежею, взуттям, ліками, продовольчими й промисловими товарами, гарячими обідами тощо.
На утримання установи в бюджеті міста виділяються відповідні кошти – на зарплату персоналу і забезпечення всього зазначеного спектру послуг. Наприклад, станом на сьогодні річні витрати на зарплату одного соціального робітника разом з нарахуваннями становлять в середньому 122 тис.грн. Утримання лише адміністративного та управлінського апарату ТЦ обходиться бюджету в 13 млн грн на рік.
Наскільки ефективно на ці кошти організована робота ТЦ? Ось тут ми підійшли до найцікавішого…

САМІ СОБІ РЕЖИСЕРИ

Комісія, призначена розпорядженням міського голови, виявила, що на безкоштовному обслуговуванні у відділенні соціальної допомоги вдома протягом 2020 року перебували громадяни, які не мали на це права – наприклад, у них є працездатні діти, дехто з яких навіть проживає разом з батьками; мають пенсії, що перевищують визначений «поріг»; відсутні медичні висновки, що вони не здатні до самообслуговування чи мають інвалідність тощо. При цьому оплата наданих їм послуг справно фінансувалася з бюджету міста.
На кожного підопічного перед взяттям його на обслуговування має бути заведена особова справа, в якій повинні зберігатися всі підтверджуючі довідки – медичні, про доходи, склад сім'ї тощо. Але значна частина особових справ не оформлені, й невідомо, з яких підстав узагалі здійснюється безкоштовне обслуговування цих громадян.
Для визначення, в якій саме допомозі має потребу той чи інший громадянин, на нього повинна оформлюватися й двічі на рік уточнюватися індивідуальна карта. Цього теж немає – жодна (!) з перевірених справ не містила таких документів. В результаті, наприклад, відповідно до звітів, послугами перукаря регулярно «користувалася» бабуся, яка давно померла.
Незважаючи на відсутність підтверджуючих документів, директор ТЦ підписувала договори про надання соціальних послуг з цими громадянами. В результаті через недбале виконання нею службових обов’язків було допущено необґрунтовані витрати бюджетних коштів на обслуговування громадян, які не мали на це права, або які взагалі не обслуговувалися. І суми збитків випливають доволі кругленькі.
Красномовний факт: після проведеної вибіркової перевірки особових справ по більш як половині з них були прийняті рішення про припинення надання громадянам соціальних послуг.
Зазначені порушення простежуються систематично, тому можна передбачити, що більш глибока перевірка (не лише за 2020 рік) дасть зовсім інші цифри збитків.
Але це все – квіточки.

ЖАГА ДО НАЖИВИ

Під час проведення службового розслідування було з’ясовано низку ще більш серйозних порушень як з боку керівництва, так і з боку окремих робітників. Причому, деякі їх дії мають ознаки правопорушень, за які законом передбачена кримінальна відповідальність.
Зазначимо, що соціальним робітникам заборонено вступати в особисті грошові або матеріальні стосунки з підопічними, отримувати будь-які інші вигоди нематеріального чи не грошового характеру. Але… Знайшлися соцробітники, які нахабним чином порушували встановлені обмеження. А адміністрація їх «кришувала».
Так, підопічна Б., 1946 р.н., знаходилась на обслуговуванні в ТЦ. Соцпрацівник Ч. нотаріально оформила довіреність на себе на право розпорядження (продаж) її квартири і продала її своєму ж дідові ще за життя Б. Далі як у детективі: Б. одразу помирає, її поховання тихенько (і безпідставно) здійснює Ч., ще й (також безпідставно) отримує матеріальну допомогу на її поховання (це вже виглядає як жадібність, яка, як відомо, губить). До речі, соцпрацівник Ч. звільнилася з ТЦ на початку 2021 року, коли зрозуміла, що нове керівництво міста дійсно всерйоз налаштоване перевіряти роботу установи, чого ніколи раніше не було.
Підопічна Д., 1938 р.н., перебувала на обслуговуванні в ТЦ. Восени 2020 року вона померла, її поховання безпідставно здійснила соцпрацівник Б. Дивним чином через п’ять днів помер і її син С., який також проживав разом зі старенькою. І його поховала також соцпрацівник Б. А ось допомогу на поховання С. отримала інший соцпрацівник – мама вище згаданої Ч. (ну чим не телеканал «Діскавері» про зграю вовків, які розривають тушу жертви, а сильнішому дістається кращий шмат?)
Підопічну В., 1926 р.н, обслуговувала соцробітник Ч. (мама). У 2020 році В. уклала договір довічного утримання з громадянкою Н., яка спеціалізується на операціях з нерухомістю і є дочкою ще однієї соцробітниці, яка раніше працювала в ТЦ. Отаке переплетіння родичів спостерігається навколо чужої нерухомості! Кидається в очі той факт, що як тільки розпочалося призначене мером службове розслідування, підопічна В. одразу написала заяву і її зняли з обслуговування в ТЦ. До речі, після того, як підопічна В. уклала договір довічного утримання, з того ж дня вона втратила право на соцобслуговування в ТЦ.
Інший підопічний П., 1932 р.н., знаходився на обслуговуванні у соцробітника Л. Соцробітник Л. іде у відпустку. На період відпустки догляд за підопічним здійснює вище згадана Ч. (мама). І (о чудо!) підопічний П. одразу вирішує продати свою квартиру… ви вже здогадалися кому? Ч. (донці)! А через 5 днів підопічний П. раптово помер і Ч. (донька) моментально перепродає квартиру. До речі, поховання П. безпідставно здійснювала також Ч. (мама).
Підопічний Б., 1940 р.н., знаходився на обслуговуванні в ТЦ до грудня 2015 року. Після цього він одружився з соцробітником Ч. (мамою) і наступного ж місяця помер, а Ч. (мама) приватизувала квартиру і на даний час здає її в оренду.
Підопічний П. знаходився на обслуговуванні ТЦ з 2014 року у соцробітника Ч. (мами), яка, як виявилося, є його донькою. Числився він на платному обслуговуванні, але за 2015-2019 роки не сплатив за обслуговування жодної копійки. А донька справно отримувала ще й зарплату за обслуговування батька. Знятий з обслуговування він був у січні 2021, коли запахло смаженим.
Цей перелік можна продовжувати…

САТАНИНСЬКІ ІГРИ З БЮДЖЕТНИМИ МІЛЬЙОНАМИ

Комісія вибірково провела перевірку нарахування зарплати працівникам ТЦ за 2020 рік. В результаті встановлено, що штатним розписом був визначений прогнозний процент премій директору й заступнику, але директор на підставі розпоряджень міського голови отримувала на 20% більші премії, а її зам (на підставі наказів директора) – на 50% більші. З пояснення: так використали економію фонду зарплати.
Виявлено факти незаконної виплати директору премій і надбавок за складність та напруженість в роботі, але розпоряджень міського голови про їх виплату не було. В ході перевірки директор вимушена була повернути ці незаконно отримані кошти.
У членів комісії під час проведення службового розслідування виникли питання щодо в цілому непрозорого розподілу преміального фонду між робітниками.
У відділенні денного перебування у 2020 році на обслуговуванні знаходилося 484 особи. Кожен з них повинен перебувати у відділенні 8 годин щоденно і отримувати послуги, за які працівникам ТЦ виплачується зарплата й премії. Але щоденно ТЦ відвідували в середньому 30 осіб. Вибіркова перевірка 15 особових справ підопічних виявила, що 12 з них не мають підстав для обслуговування. Отже, протягом року ряд робітників отримували зарплату і премії за роботу, яку не повинні були виконувати. Так, за 2020 рік за безоплатне обслуговування осіб, які не мали на це право, лише завідуючому відділення денного перебування було виплачено понад 100 тис.грн.
На обслуговуванні у відділенні організації надання адресної натуральної та грошової допомоги знаходилось 878 осіб. Проведеною вибірковою перевіркою підстав для забезпечення талонами на безкоштовні продуктові набори встановлено, що відсутні навіть заяви підопічних на їх отримання, хоча заяви мали бути розглянуті на комісії виконкому і саме комісія, а не директор ТЦ, повинна була визначати список отримувачів безкоштовних продуктів.
В групі денного догляду для дітей з інвалідністю на обслуговуванні знаходилось 13 осіб. Проведена вибіркова перевірка показала, що лише двоє з них мають встановлений пакет документів для обслуговування в ТЦ.

ДИКТАТУРА ПРОФНЕПРИДАТНОСТІ

Одна з причин повного безладу в роботі ТЦ – незадовільний підбір кадрів, їх невідповідність кваліфікаційним вимогам. І риба, як відомо, гниє з голови. Так, директор ТЦ повинен мати вищу освіту за ступенем магістра, спеціальністю відповідної галузі знань і стаж роботи на керівних посадах не менше 5 років. По факту Решетняк Т.Ю. закінчила гірничий університет, отримала вищу освіту за освітнім рівнем спеціаліста за спеціальністю «Землевпорядкування та кадастр», працювала інженером-землевпорядником Новомосковського районного комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації «Інвентаризатор», а в грудні 2018 року з незрозумілих підстав була призначена на посаду директора Терцентру. Підкреслимо: не відповідаючи жодній кваліфікаційній вимозі.
Статутом ТЦ визначено, які посадові особи повинні призначатися директором ТЦ лише за погодженням з начальником УПСЗН. Це ігнорувалося директором, тому ряд керівних працівників теж не відповідають кваліфікаційним вимогам. Попри це, директор безпідставно здійснювала підвищення їм категорій, що, відповідно, впливало на розмір їхніх зарплат.

ПОКИ ГРІМ НЕ ГРИМНЕ, В ТЕРЦЕНТРІ НЕ ПЕРЕХРЕСТЯТЬСЯ

Усувати численні недоліки в ТЦ кинулися лише після початку роботи комісії. З її висновками (на 90 сторінках) директор, звичайно ж, не погодилася: на її думку, в підпорядкованій їй установі все гаразд.

А ось як ситуацію прокоментував міський голова Сергій Рєзнік.

- Результати службового розслідування неприємно вражають, - заявив він. – Всі городяни сподіваються, що міські служби добросовісно виконують завдання за призначенням, керуючись чинним законодавством. Але, розпочавши перевірку комунальних підприємств і закладів, ми бачимо, до чого призводить багаторічна безконтрольність за їх діяльністю. Принцип «довіряй, але перевіряй» ніхто не відміняв. Аудити ми почали з Територіального центру і КП «НККП». І в обох випадках виявлені кричущі факти порушень, включаючи фінансові.
Стосовно Терцентру, то я видав розпорядження - за порушення трудової дисципліни директору Тетяні Решетняк винесено догану й призначена її атестація для визначення відповідності займаній посаді. Більш того, мною направлені до правоохоронних органів повідомлення про вчинення кримінальних правопорушень. Причому, не лише щодо притягнення до кримінальної відповідальності директора за службову недбалість. Крім цього, ще сім повідомлень стосуються привласнення працівниками Терцентру житлових приміщень підопічних.
Додам, що повідомлення про вчинення кримінальних правопорушень направлене мною й стосовно директора КП «НККП» Віталія Ракаєва.
Перевірки ми продовжуватимемо й надалі, причому в усіх сферах міського господарства. Всі комунальні установи повинні й будуть працювати в рамках закону. Кожне з них має приносити користь жителям Новомосковська, бо для цього вони й створені, за це їх працівники й керівники отримують зарплати. Нагадаю, що ці зарплати - з кишень платників податків - жителів міста. Тому я не допущу, щоб ми фінансували нероб, тих, хто зневажливо відноситься до людей, дурить їх, наживається на їх проблемах. І як би мене не критикували деякі «активісти», мовляв, це мер так розправляється з неугодними, але я буду нещадно карати за подібні зловживання. Впевнений, що мене підтримує більшість городян.

Нагадаємо, що Тетяна Решетняк є депутатом міської ради.
Як ми вже повідомляли, на початку цього року широкого розголосу набув скандал, пов’язаний з втручанням Т.Решетняк в роботу наглядачів кладовищ. Ті стверджують, що вона намагається ними командувати, хоча не має на це жодних повноважень. Тепер стає зрозумілим, де криються корені такої нездорової зацікавленості кладовищами.
Крім того, й роками раніше чимало сигналів було про те, що кілька працівників ТЦ нишпорять містом, «обробляють» немічних, які не є їх підопічними, після чого нотаріально оформлюють з ними договір довічного утримання та купівлі-продажу їх житла. В результаті хати й квартири продавали разом з людьми. Про деякі договори відомо, що вони оформлювалися взагалі з небіжчиками.
Додамо, що за період, поки Т.Решетняк є директором ТЦ, жодного житлового приміщення після смерті самотніх підопічних городян, якими опікувався ТЦ, на баланс міста не поступило. Де житло? На це питання, сподіваємося, дадуть відповідь слідчі органи.
Так само слідчі мають з’ясувати, які аргументи мали кілька «чесних» нотаріусів (один з яких – із Новомосковська), які йшли на відверті порушення закону.
Невже лише вчора з’явилися ці кричущі недоліки в роботі комунального закладу? Цілком очевидно, що ні. Чому ж раніше ніхто не вдарив по руках цих кількох вертких тіточок з Терцентру? Це теж питання для слідчих, бо надто підозрілим є багаторічне закривання очей на цей безлад з боку керівників міста.
Сподіваємося, що приналежність фігурантів справи до депутатського корпусу не стане перешкодою для встановлення істини.
Сподіваємося, що далі буде...